Οδηγίες πως θα “κατεβάσετε” ταυτότητα και δίπλωμα στο smartphone

34
wallet 1024x584

Η αστυνομική ταυτότητα και το δίπλωμα οδήγησης περνούν στο κινητό τηλέφωνο μέσω της νέας επίσημης εφαρμογής του gov.gr, η οποία η δημιουργεί, αποθηκεύει και ελέγχει τη γνησιότητα των ψηφιακών αντιγράφων τους. Μετά την παρουσίαση της εφαρμογής «Gov.gr Wallet» από τους αρμόδιους υπουργούς είναι διαθέσιμη για το κοινό. Η εφαρμογή είναι διαθέσιμη για συσκευές iOS στο App Store και Android στο Google Play.


Πώς κάνω αποθήκευση ταυτότητας & διπλώματος στο Gov.gr Wallet

Για την ασφαλή πρόσβαση στην εφαρμογή, η ταυτοποίηση του πολίτη γίνεται σε πρώτο επίπεδο με τους κωδικούς στο Taxisnet και κατόπιν με την καταχώρηση κωδικού μιας χρήσης (OTP – One Time Password), ο οποίος αποστέλλεται σε αριθμό κινητού τηλεφώνου που ανήκει επιβεβαιωμένα στον πολίτη.

Για τον σκοπό αυτό ο πολίτης θα πρέπει πριν εισέλθει στην εφαρμογή:
• να έχει καταχωρίσει τον αριθμό του κινητού του τηλεφώνου στο Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας (ΕΜΕπ) μέσω του notify.gov.gr
• ή αλλιώς να έχει βεβαιώσει ψηφιακά την υπογραφή του μέσω του gov.gr (Υπεύθυνη Δήλωση, Εξουσιοδότηση, Ψηφιακή Βεβαίωση Εγγράφου, Ιδιωτικό Συμφωνητικό).
Η αποθήκευση μπορεί να γίνει με δύο τρόπους:

  1. Πατώντας το κουμπί «Έλεγχος Εγγράφου», ο χρήστης τραβά μια φωτογραφία το δελτίο αστυνομικής ταυτότητας ή την άδεια οδήγησης με την κάμερα του κινητού, αφού πρώτα δώσει πρόσβαση στην εφαρμογή για να χρησιμοποιήσει την κάμερα (σ.σ. θα βγει σχετική ειδοποίηση αυτόματα).
  2. Ο χρήστης συνδέεται μέσω κωδικών TaxisNet ή e-banking και ακολουθεί τη διαδικασία ταυτοποίησης, ώστε να εκδοθεί το ψηφιακό αντίγραφο.
    o Οι συνεργαζόμενες τράπεζες για ταυτοποίηση μέσω e-banking είνα οι εξής: Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος, Τράπεζα Πειραιώς, Alpha Bank, Eurobank, Attica Bank, Παγκρήτια Τράπεζα, Τράπεζα Ηπείρου, Τράπεζα Θεσσαλίας, Τράπεζα Καρδίτας, Τράπεζα Κεντρικής Μακεδονίας, Τράπεζα Χανίων και Ταμείο Παρακαταθηκών & Δανείων).
    Επιπλέον, αφού αυθεντικοποιηθεί, ο πολίτης καλείται να δώσει άδεια για να λαμβάνει ειδοποιήσεις από την εφαρμογή, οι οποίες είναι απαραίτητες για την λειτουργία της, λόγω του μηχανισμού συγκατάθεσης σε περίπτωση επαλήθευσης ενός ψηφιακού εγγράφου. Επιπλέον, έχει τη δυνατότητα να επιλέξει την ενεργοποίηση της δυνατότητας εύκολης πρόσβασης (quick login), η οποία παρέχεται σύμφωνα με τις προδιαγραφές κάθε συσκευής.

  3. Πώς γίνεται ο έλεγχος & η επαλήθευση γνησιότητας

Τα ψηφιακά αντίγραφα του Gov.gr Wallet περιλαμβάνουν όλα τα στοιχεία που περιέχονται στις αστυνομικές ταυτότητες και τα διπλώματα οδήγησης αντίστοιχα. Ενσωματώνουν, επιπλέον, έναν κωδικό QR και έναν μοναδικό κωδικό εγγράφου, μέσω του οποίου πραγματοποιείται η επαλήθευση γνησιότητάς τους. Ειδικά, αναφορικά με το ψηφιακό αντίγραφο του διπλώματος οδήγησης, η φωτογραφία που θα εμφανίζεται αντλείται από το Μητρώο Δελτίων Αστυνομικών Ταυτοτήτων της Ελληνικής Αστυνομίας, συνεπώς θα είναι ίδια με της αστυνομικής ταυτότητας και όχι κατ΄ ανάγκη ίδια με εκείνη του διπλώματος οδήγησης.

Η επαλήθευση γνησιότητας κάθε ψηφιακού αντιγράφου γίνεται με τον κωδικό QR του. Μόλις κάποιος σκανάρει τον κωδικό QR ενός πολίτη μέσω της ίδιας εφαρμογής Gov.gr Wallet, ο τελευταίος λαμβάνει ειδοποίηση από την εφαρμογή, προκειμένου να δώσει έγκριση στον ελεγκτή προκειμένου να επαληθεύσει τα στοιχεία του. Αφού ο πολίτης εγκρίνει τον έλεγχο, στην οθόνη της εφαρμογής εμφανίζεται ένας εξαψήφιος κωδικός τον οποίο πρέπει να υπαγορεύσει ή να επιδείξει στον ελεγκτή και εκείνος με τη σειρά του να τον καταχωρίσει στη δική του συσκευή. Αφού ολοκληρωθεί η διαδικασία, τότε και μόνο τότε τα στοιχεία του ψηφιακού αντιγράφου εμφανίζονται για μία και μόνο φορά στη συσκευή του ελεγκτή, χωρίς τη δυνατότητα αποθήκευσης.


Τι γίνεται αν χάσω την ταυτότητα ή το κινητό;

Αν χάσω ή κλαπεί το κινητό μου;
Ανακαλώ την ισχύ των ψηφιακών εγγράφων μέσα από τη σχετική υπηρεσία στο gov.gr.

Αν χάσω ή κλαπεί η φυσική ταυτότητα και το δίπλωμα μου;
Δηλώνω την απώλεια όπως οφείλω και μέσω διαλειτουργικοτήτων γίνεται συστημικά ανάκληση της ισχύος των ψηφιακών εγγράφων.

Αν μου κρατηθεί η ταυτότητα ή το δίπλωμά μου; (πχ. στρατιωτική θητεία, αφαίρεση διπλώματος λόγω παράβασης ΚΟΚ)
Ανακαλείται η ισχύς του ψηφιακού εγγράφου (εάν το έχω ήδη δημιουργήσει) ή μου αφαιρείται η δυνατότητα να το εκδώσω από τη στιγμή που ο φορέας ο οποίος κρατάει προσωρινά το έγγραφο το δηλώσει στο σύστημά του.

Πώς μου αφαιρούνται τα ψηφιακά και έγχαρτα έγγραφα μου;

Εφόσον παρουσιάσω το ψηφιακό έγγραφο, αυτό καταχωρίζεται στο σύστημα του φορέα ο οποίος το αφαιρεί και αμέσως ανακαλείται. Εάν δεν έχω το έγχαρτο έγγραφο μαζί μου, θα πρέπει να το προσκομίσω στον φορέα βάσει των ισχύοντων κανονισμών (πχ. στην περίπτωση του άδειας οδήγησης, παρουσίαση σε ΑΤ εντός 3 ημερών).

Καταρχήν, εάν ο πολίτης δηλώσει την απώλεια της αστυνομικής του ταυτότητας είτε αυτοπροσώπως σε ένα αστυνομικό τμήμα είτε μέσω του gov.gr, τότε αυτόματα και άμεσα οποιοδήποτε ψηφιακό αντίγραφο έχει εκδοθεί ακυρώνεται. Το ίδιο ισχύει και εάν ο πολίτης δηλώσει την απώλεια του διπλώματος οδήγησης σε ένα αστυνομικό τμήμα, σε ένα ΚΕΠ ή στη Διεύθυνση Μεταφορών της αρμόδιας Περιφέρειας.

Σε περιπτώσεις που εκδίδεται νέα αστυνομική ταυτότητα ή νέο δίπλωμα οδήγησης για άλλον λόγο πέραν της απώλειας, τότε τα ψηφιακά αντίγραφα των παλαιότερων έγχαρτων πιστοποιητικών ακυρώνονται αυτόματα και πρέπει να εκδοθούν ψηφιακά αντίγραφα των νέων πιστοποιητικών, ακολουθώντας την ίδια διαδικασία για την αρχική τους έκδοση.

Σε περίπτωση απώλειας της συσκευής όπου είναι αποθηκευμένα τα ψηφιακά αντίγραφα, ο πολίτης μπορεί να ανακαλέσει την ισχύ των αποθηκευμένων ψηφιακών αντιγράφων μέσω της σχετικής υπηρεσίας στο gov.gr. Η ανάκληση των φυσικών αντιγράφων δεν ακυρώνει τα αντίστοιχα έγχαρτα πιστοποιητικά.


Ποια στοιχεία αποθηκεύονται σε ψηφιακή μορφή

Αστυνομική ταυτότητα
• Ο αριθμός του δελτίου ταυτότητας
• Το ονοματεπώνυμο με ελληνικούς και λατινικούς χαρακτήρες
• Το πατρώνυμο με ελληνικούς και λατινικούς χαρακτήρες
• Το μητρώνυμο με ελληνικούς χαρακτήρες
• Η ημερομηνία γέννησης
• Ο τόπος γέννησης
• Η ημερομηνία και αρχή έκδοσης της ταυτότητας
• Η φωτογραφία του κατόχου
Δίπλωμα οδήγησης
• Ο αριθμός της άδειας οδήγησης
• Το ονοματεπώνυμο με ελληνικούς και λατινικούς χαρακτήρες
• Η ημερομηνία γέννησης
• Ο τόπος γέννησης
• Η ημερομηνία και αρχή έκδοσης άδειας οδήγησης
• Η ημερομηνία λήξης ισχύος άδειας οδήγησης
• Ο αριθμός φορολογικού μητρώου (Α.Φ.Μ.)
• Ο κωδικός κατηγορίας οχήματος
• Η ημερομηνία έκδοσης κατηγορίας οχήματος
• Η ημερομηνία λήξης ισχύος κατηγορίας οχήματος
• Η φωτογραφία του κατόχου